Affection pour Pasolini. Sur “Pasolini” d’Abel Ferrara
Abstract
Affection pour Pasolini. Sur “Pasolini” d’Abel Ferrara
C’est dans une proximité affective et intellectuelle que le cinéaste américain Abel Ferrara raconte le dernier jour de la vie de Pier Paolo Pasolini, ce 1er novembre 1975. Dans cette reconstitution aux antipodes du biopic, le cinéaste se concentre sur un homme menant une vie de travail et d’amitié. Il a intercalé des passages recréés à partir de deux oeuvres de Pasolini, Pétrole et “Porno-Teo-Kolossal”. Ferrara n’a pas trahi l’homme Pasolini, ni son oeuvre, ni sa pensée politique sur la société de l’époque.
To Pasolini with Affection. On Abel Ferrara’s “Pasolini”
What the American director Abel Ferrara describes of the last day of life of Pier Paolo Pasolini, on November 1st 1975, is a sign of emotional and intellectual closeness. In this reconstruction, at the antipodes of the biopic, the director focuses on a man who leads a life of work and friendship. Ferrara adds recreated passages drawn from two works by Pasolini, Petroleum and “Porno-Teo-Kolossal”. Ferrara neither betrays Pasolini, the man, nor his work, nor his political thought on the society of the time.
A Pasolini con affetto. Su “Pasolini” d’Abel Ferrara
È in una vicinanza emotiva e intellettuale che il regista americano Abel Ferrara, descrive il 1° novembre 1975, l’ultimo giorno di vita di Pier Paolo Pasolini. In questa ricostruzione agli antipodi del biopic, il regista si concentra su di un uomo che conduce una vita di lavoro e di amicizia inserendo passaggi ricreati tratti da due opere di Pasolini, Petrolio e “Porno-Teo- Kolossal”. Ferrara non ha tradito né l’uomo Pasolini, né la sua opera, né il suo pensiero politico sulla società del tempo.
DOI: 10.1400/238523
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